top of page

Zwangerschapsbegeleiding

Ik, Janne als perinatale kinesitherapeut, zet de zwangere en de kersverse mama centraal. Het doel van zwangerschapsbegeleiding is bijdragen tot een bewustere beleving van de zwangerschap, vertrouwen geven in de bevalling en een vlotter herstel mogelijk maken na de bevalling.


Prenatale begeleiding

Ik help jou om de veranderingen van je zwangerschap zoals houding, bewegelijkheid, kracht... op te vangen en je optimaal voor te bereiden voor de bevalling. Ik geef jou tips en trics om de zwangerschap vlekkeloos door te komen. Hierbij besteed ik aandacht aan houding, ademhaling, bekkenbodem, kracht-stretchoefeningen die je prenataal kan doen,

Gemiddeld worden er 3 prenatale sessies gegeven. Het is mogelijk om een partnersessie samen te doen. We starten vanaf 20 weken voor de uitgerekende datum. Voor vrouwen met zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn of andere fysieke klachten worden de lessen aangepast en uitgebreid.


Postnatale begeleiding

Opnieuw sporten na een zwangerschap kan soms een hele uitdaging zijn. Je lichaam is veranderd en als pas bevallen mama ben je vaak onzeker over wat je nu wel of niet mag doen. Als kinesitherapeut kan ik jou hierbij helpen!

Met de postnatale oefeningen wordt gestart ten vroegste 6 weken na de bevalling. Daarnaast wordt er bij zwangerschapskinesitherapie aandacht besteed aan het oefenen van de bekkenbodemspieren. Ze bieden steun aan de organen in het bekken, dragen bij aan de stabiliteit van het bekken en de wervelkolom, kunnen de urinebuis en de anus openen en sluiten en hebben een rol in de seksuele beleving. Tijdens de zwangerschap en na de bevalling verliest de bekkenbodem aan kracht en uithouding. Hieromtrent zal ik jullie informeren en aanleren hoe je je bekkenbodemspieren correct moet opspannen en ontspannen.

En postnataal begeleid ik de mama’s met opbouwende oefeningen, met als doel de mama’s terug fit en goed in hun vel te laten voelen. Hierbij is het mogelijk om een postnatale workout met de baby te doen.



Heb je klachten? Aarzel niet erover te spreken met je arts, vroedvrouw of kinesitherapeut.

Met een voorschrift van een arts krijg je 9 sessies perinatale kinesitherapie terugbetaald.
bottom of page